Brev från Neuropsykiatrin…


Idag kom det en kallelse från Neuropsykiatriska teamet som jag inte riktigt vet hur jag ställer mig till? Jag är verkligen
jätteglad och tacksam över denna utredning, i sig, men… Det står att dom ska videofilma o analysera mitt barn
Jag vet inte om jag vill att dom ska videofilma faktiskt? Är det dumt att tänka så? Hur funkar sånt här?
Vad händer med videofilmen sen, osv? Nån som vet? Sparas i arkivet? Förstörs?

Så här stod det i brevet:

”Hej!

Ert barn har fått en kallelse till Barnmottagningen för att göra ett ADOS-test. ADOS är ett strukturerat lektest
vilket görs som ett led i den neuropsykiatriska utredningen. Under barnets lek observerar vi barnets förmåga
till socialt samspel, kommunikation, förhållande till leksaker samt lek och fantasi. Testet tar knappt en timma
att genomföra och Ni föräldrar är med i rummet hela tiden.

För att bättre kunna bedöma testet videofilmar vi barnet under leken.

Mvh xx och xx”

Jag är inte så himla säker på att jag vill att han videofilmas!
Är det ett måste?

3 responses to this post.

  1. Posted by sexmachins on 12 mars 2009 at 7:07 e m

    Min kusin gjorde det med och dom fick det hem när dom var färdiga med kontrollen…

    Svara

  2. Låt dem filma! Man får oerhört värdefull information från en film där barnet i fråga figurerar. Man ser detaljerna bättre då mycket ändå inte noteras hur noga man än är med löpande observationer etc. Bara det att kunna spola tillbaka en situation och granska närmare kan vara ovärderligt! Så låt dem. Jag törs lova att det är bäst.

    Filmer som dessa raderas/kasseras efteråt om man inte vill ha dem med sig hem. Det finns rigorösa regler för hur man skall handskas med filmer av denna typ.

    Svara

Lämna en kommentar