Alla har diskbråck?


Värst va alla vet hur illa det är o ha diskbråck nu o hur ont man har o hela köret?

Förut så kände jag ingen som har diskbråck, men nu verkar det plötsligt som om hela världen har det.

Nu är det många som skriver till mig att:
”-Stackars dig, vet hur ont det gör”, osv…

Hmm, liksom?

sign nilla

4 responses to this post.

  1. Posted by Anna on 16 juli 2009 at 9:06 f m

    Hej vännen!

    Det handlar inte om att ingen har kommit till känna om det tidigare, utan om att det faktiskt är bland det vanligaste problemet en människa kan ha och så vanligt att många har lärt sig leva med det, och därmed inte pratar om det.
    Jag har förmodligen diskbråck, men känner inte av det. Tur för mig. Niclas har diskbråck, har problem med ryggen emellanåt. Min mamma har diskbråck, hon har kraftiga problem med ryggen! Syrran har ju diskbråck. Andra syrrans X har diskbråck. O.s.v…o.s.v….
    Du ser, det är fler än vad du tror, men många har haft det så länge att de inte tänker på att tala om det. Det har tyvärr blivit en vana… Men när någon, exempelvis du då, får diskbråck, eller att det uppenbarar sig vid något tillfälle, så säger dessa människor ”stackars dig, vet hur ont det gör” för att de verkligen vet hur ont det gör.

    Ta inte illa vid dig av vad jag skriver. Ville bara påpeka att du är inte ensam. Detta är ett vanligt ryggproblem, så vanligt att folk inte tänker på att tala om det. En del känner av det, en del ibland och vissa känner inte av det.

    Hoppas du blir bra snart och att du inte får några större besvär av det!

    Stor kram till dig! 🙂

    Svara

    • Anna:
      Jag vet ärligt talat inte om jag skulle kunna lära mig o leva med denna smärtan? Jag är hyfsat osäker i den frågan. Det gör så förbannat ont precis hela tiden, så jag vet snart inte vart jag ska ta vägen? Det där var intressant… Hur kan man ha diskbråck om man inte känner av det? *förvirrad* Jag är inte jättekunnig på området, liksom… Vet ju att du haft problem med din rygg under lång tid o så… Är det diskbråcket som gör sig tillkänna då o då för dig, eller?

      😛 Jag tar absolut inte illa upp!!!
      Blev bara så snopen över att man inte hört nån prata om det innan,
      o plötsligt så verkar mer eller mindre alla man känner ha samma problem som en själv.

      Svara

  2. Posted by Anna on 16 juli 2009 at 10:50 f m

    När det gäller diskbråck kan det sitta lite var som helst efter ryggen. Exempelvis har många som rider diskbråck, mer eller mindre 🙂 Vet du om att du kan få diskbråck bara genom att vara förstoppad? Japp, det kan man! hahaha… låter urlöjligt, men så är det. Jag vet inte om jag har diskbråck, har aldrig kolla upp det, men troligtvis. Skulle inte förvåna mig. I och med att jag har ridit mycket + fallit av hästar titta som tätt, så är det garanterat något som nån gång har gått sönder.

    En del diskbråck kan man operera. De är ofta allvarliga, men det är inte alltid man gör det p.g.a. att risker och komplikationer av en operation är värre än själva diskbråcket.
    Andra diskbråck kan vara så gott som icke kännbara. D.v.s man kanske har lite ryggvärk emellanåt, tror att det bara är det, fast det egentligen är diskbråcket som gör sig påmint.
    En del av diskbråcken ”läker” av sig själva. Man blir mer eller mindre bättre så att säga. Syrran har ju så. Hon har diksbråck som hon (förhoppningsvis) kommer att bli bättre ifrån. (d.v.s självläker).

    Så det finns många olika typer av diskbråck. Ofta har det med läget att göra, var det sitter. Jag tycker du ska prata med en läkare om detta så att du får en remiss till ortopeden. Där kan man se var detta sitter och vad som kan göras åt det, och OM man kan göra något åt det.

    Lära sig leva med smärta det gör man aldrig, men ibland så är det så att läkarna tycker att man inte ska operera för ibland är det så att chansen att bli bättre är ca 50% och risken att blir sämre är 50%….Beror alldeles på! Men som sagt, prata med en läkare som avgör vad som är bäst för dig och den problematik du har.

    Förstår att du blir snopen! 🙂 Diskbråck är mycket vanligt, men som sagt, det är ofta något många vänjer sig vid för de har haft problematiken så länge, att de inte tänker på att prata om det. De flesta av dessa personer påminns ju när en annan säger att de har diskbråck och ont.

    Sköt om dig så länge vännen!
    Kramen

    Svara

    • Anna:
      Oh fy, diskbråck av en förstoppning. Shit! Fast så fick nog inte jag mitt, men undrar just HUR jag burit mig åt för att få detta?

      Jag har fått tid hos doktorn idag kl: 13, så nu väntar jag bara på att tiden ska gå så jag får komma mig dit, för jag håller på att krevera av denna jävla smärtan. Ska man be om remiss till sjukgymnast, eller till ortopeden? *förvirrad*

      Nu sminka mig o iväg, mer eller mindre…
      *kramar*

      Svara

Kommentera

