HJÄLP: Problem på förskolan!


Jag har ett problem med förskolan som jag skulle behöva era synpunkter på.
Får det verkligen gå till så här? Känner mig totalt maktlös och överkörd!

Sonen är alltså under utredning (Neuropsykiatrisk), men har inte fått nån
diagnos än, utredningen har inte ens kommit halvvägs än. Dock så, redan
drygt ett halvår innan utredningen påbörjades så fick han genom kommunen
en egen resursperson på förskolan, o detta har fungerat kanon för honom!
Vore det inte för denna resursen så skulle förskolan inte alls fungera för
honom. Han kräver en extra resurs, annars funkar det inte på förskolan.

Det säger ju en hel del, eller hur?

Men, nu till problemet…

Jag blev uppsagd från mitt förra arbete o jobbade sista dagen den 5 feb i år.
Sen dess är jag arbetslös. Har blivit uppringd flera ggr från min kommun,
samt närliggande kommuner om timvikariat…

Men, förskolan vägrar låta mig jobba!!!

Sonen har på ”mammaveckorna” schema, alla vardagar kl: 09-14. Det är
även dom exakta arbetstiderna för hans resursperson. På pappas veckor
så är schemat, alla vardagar kl: 09-17.30…

Förskolan har tydligt sagt åt mig att jag får inte ta jobb som sträcker sig
utanför dessa timmar! *SUCKAR DJUPT*

Motiveringen är att: ”resurspersonen har bara sina schemalagda timmar
o får inte fler timmar än dom hon har”
.

Men va f***n, känner jag bara…

Jag har inte råd att gå hemma arbetslös o man får inga timvik som är
inom den ramen av arbetstid (kl: 9-14) under vardagar. Så jag får hela
tiden tacka nej till ALLA jobb jag erbjuds! Totalt 4 st olika arbetsplatser
bara denna veckan. 😦

Så i Torsdags så tog jag upp detta med förskolan o sa att det här är ju
inte hållbart!
Jag kan inte hålla på att tacka nej till jobb, för att sonens
resursperson inte får fler timmar. Det får dom ju banne mig lösa! Han
behöver denna resursen, o jag behöver jobba o få in pengar!

Så är det bara, för som det är nu så ligger jag back med över en hel månadslön!

Detta funkar inte längre!

Då hänvisade dom mig att ringa till förskolechefen för att ”deala med henne”,
för att det är hon som styr detta, helt o hållet, enligt förskolan (o så långt är
jag oxå med). Det är hon som håller i alla trådarna! Men jag tycker inte att
det borde vara jag som ska ”deala med förskolechefen”. Det borde vara
förskollärarnas jobb. Det är ju inte min uppgift som förälder, eller hur?

Har jag inte rätt att arbeta?

Kan dom verkligen göra så här?

Jag menar:

  1. Än så länge så är Ellioth ”precis som vilket annat förskolebarn som
    helst, iom att han inte har någon diagnos i dagsläget”.
  2. Än så länge så är jag ”precis som vilken annan förskoleförälder som
    helst”. Det här är ju inte klokt!

5 responses to this post.

  1. Posted by Maths on 22 mars 2009 at 3:17 e m

    Det brukar väl gå till så att personalen känner att de inte kan hantera barnet utan behöver en extra person för det. Då söker de pengar och det kan dom göra kanske 2 gånger per år. Har dom väl fått pengar, alltså arbetstid för en person, kan de inte få mer pengar under pågående termin. Så flexibelt är inte systemet.

    Men dom kan inte hindra dig från att ta ett jobb som går utanför den tiden resursen har. Visst dom kan bli sura och det kan bli stökigt på avdelningen, men hindrar dig från att ta ett jobb med andra arbetstider borde inte vara möjligt. Att pengarna för resursen bara räcker till ett visst antal timmar är väl deras problem, kan jag tänka. Jag har varit med om just den sitsen, att det varit ”glapp” på någon timme i början och slutet av dagen, med det fick vi lösa internt.

    Sedan är det inte chefen som ”bestämmer” om resursen. Det brukar vara någon från administrationen, alltså högre upp i hierarkin, som gör det.

    Svara

  2. men lila gumman inte får dom neka din son fler timmar på förskolan inte alls du skall jobba de du får..
    du skall aldrig måste neka dig själv en inkomst alls för dem inte har nog med timmar för E på dagis det skall dom lösa inte du absolut inte du..

    Du får ej neka att ta de jobb du erbjuds änns..

    Tacka INTE nej till ett jobb till..gör inte det du får ha din son på dagis de tider du jobbar det kan dom inget göra åt dom får inte neka dig detta.
    Kram å lycka till Phernilla..Kram från piteå

    Svara

    • Betty:
      Ja, nu får vi se hur det blir med det där. Meddelande dom idag att jag fått jobb o att dagistiderna fr.o.m. Måndag kommer att ändras helt om. Pappaveckor blir mammaveckor, o tvärtom. Plus att mina veckor utökas med en timme! Förskollärarens kommentar till det hela var BARA:
      ”- Ja men vad bra, då får vi se hur vi löser det nästa vecka… 😦 ”

      Svara

  3. Posted by Maths on 04 april 2009 at 11:52 f m

    Jag är lite nyfiken på hur det gick.

    Svara

    • Maths:
      Ja, nu har ju lillgossen fått sin diagnos, så nu är det hårdare krav på förskolan som gäller. Jag skapade en ny blogg för att blogga om allt som gäller lilleman o hans diagnos o allt runt omkring honom o den. Du hittar den bloggen genom att klicka här >>

      Svara

Kommentera

