Lomboloskolan i Kiruna brann ner till grunden…


Inatt kunde vi via media följa hur Lomboloskolan i Kiruna brann ner
Det känns nog lite så där extra mycket, då man är uppvuxen i Kiruna, kanske?
Själv har jag aldrig gått på Lomboloskolan, men väl på många andra skolor i stan.

Ca 255 st elever har nu ingen skola att gå till, denna veckan är dom lediga,
då det inte finns några lediga lokaler i Kiruna som kan inrymma alla dessa barn.
Det är tragiskt då sånt här sker.

Lite bilder från NSD nedan…
(samtliga bilder i inlägget är klickbara för större version) 

lombolobranden1  lombolobranden2
lombolobranden4 lombolobranden5

lombolobranden6
Så här bra syntes branden från Centrala Kiruna… Kraftig brand, som sagt!
T.o.m. boende i centrala Kiruna ombads att stänga ventilationer, etc…
Det är en bra bit emellan Lombolo o Centrala Kiruna, vill jag lova…

lombolobranden3
Detta är vad som återstår av skolan idag… Fy, säger jag bara!!!
Som om inte Kiruna har varit med om tillräckligt med elände?

5 responses to this post.

  1. Posted by Andreas on 30 januari 2009 at 7:10 e m

    Jag är själv uppvuxen i Kiruna och har själv gått i skola där.
    Jag har inte gått på lomboloskolan men dock på andra skolor precis som du.
    Jag tycker det är hemskt att man inte kan låta skolorna var i fred, varför måste så många elever drabbas?
    Jag tycker det är tragiskt att eleverna måste gå på en annan skola och att de måste splittras.
    Jag tycker även synd om personalen som har lagt ner sin själ i skolan och som trivdes där.

    Det är dags för en förändring och det snart! Kommunen måste öppna ögonen och se till att ungdomarna får mer fritidsaktiviteter så att de har något att göra.

    När jag läste nyheten i går om att det hade brunnit så blev jag helt ställd!
    Jag trodde inte att detta kunde ske och speciellt inte i Kiruna!
    Jag hoppas att de som nu har erkänt detta kommer att få stå för konsekvenserna av det!
    Även fast de är i 15 års åldern så måste de lära sig vad som är rätt och fel.
    De har förstört en kommunal byggnad och nu får kiruna kommun ta smällen.
    Jag hoppas det kommer lösa sig på bästa sätt och att vi inom några år får se en ny lomboloskola.

    Jag önskar alla elver och personal på lomboloskolan lycka till och jag hoppas att ni inom en snar framtid får återvända till Lomboloskolan.

    Svara

  2. Posted by Felicia on 21 september 2009 at 7:16 f m

    Var elev på lomboloskolan fram till åk 5. Sen brann den ju ner. Vi får ingen ny skola. Däremot bygger dom ut Raketskolan.

    Svara

    • Felicia:
      Vad trist att ni inte får en ny skola, men samtidigt så kan jag förstå det. Kommunen har förmodligen inte ekonomin till att bygga upp en ny skola? O tyvärr så är la just Lombolo ett riskabelt område att bygga en ny skola i? Risken för en ny brand finns nog o väger nog rätt tungt, tyvärr… :/

      Svara

  3. Posted by Emelie on 29 september 2009 at 9:57 f m

    Jga är värkligen ledsen som hände skolan, särskilt när jag gick där själv, våren 2004. Lomboloskolan var den bästa skolan jag någonsin gått…

    Svara

    • Emelie:
      Verkligen jättetråkigt för er som var elever där. Kiruna verkar ha blivit helt laglöst!
      Själv vet jag inte hur Lomboloskolan var som skola, då jag inte gått där, men väl på så
      gott som alla andra skolorna i Kiruna… *skratt*
      Bergaskolan, Parkskolan, Högalidsskolan samt Triangelskolan… 😛

      Svara

Kommentera

