Lång väntan hos Alfakassan – katastrof för familjen!


Lång väntan hos Alfakassan katastrof för familjen!


Nedanstående artikel finns idag att läsa i tidningen…
Jag har varit i precis samma sits som denna familjen, o det är idag över 2 år sedan! Så motiveringen av chefen om att det handlar om uppdaterade databaser o för lite personal, den sågar jag, rakt av!!! Det sa dom även då jag var i samma sits. Det fanns då på hela Alfakassan TOTALT 11 st handläggare! Det är ju på tok för lite för en så pass stor A-kassa!
*skakar på huvudet*

O nu, 2 år senare, så har Alfakassan alltså fortfarande inte löst problemet?
JAG fick VÄNTA hela 3 månadermin första utbetalning!  kom den! 😦 Men då hade ju vår ekonomiska kris under dom 3 månaderna redan skapat enorma skulder! Då man fått låna, både hit o dit, i 3 månaders tid, för att betala hyran (för tak över huvudet), mat (för att överleva), osv… Det är inte så enkelt att få hyresvärdar, myndigheter, och liknande, att förstå att man inte kan betala sina räkningar… Dom flesta är inte speciellt förstående alls inför sådana situationer! Tyvärr! 😦

Artikeln:
 

Lång väntan hos Alfakassan katastrof för familjen

I sju veckor har hon väntat på pengar från Alfakassan. Och trots att pengarna tagit slut riskerar hon att få vänta över en månad till. – Förhoppningsvis kan vi låna ihop pengar för att köpa mat och medicin till barnen, säger Jenny.

När hennes föräldraledighet tog slut förra året hade hon ännu inte hittat något nytt arbete. 
Hon anmälde sig omedelbart hos arbetsförmedlingen och ansökte om pengar från Alfakassan, där hon har ett stort antal inarbetade dagar sedan tidigare. Men kassans rekordlånga handläggningstid har gjort att familjen måste klara sig på maken Jonathans inkomst – som mest 11 000 kronor i månaden efter skatt. Det räcker till hyra, lån och räkningar.

Men pengar till mat, kläder och barnens mediciner har de inte.
– Först sa de att handläggningen skulle ta fyra veckor. Det förlängdes till åtta och sen till nio. Nu säger de att vi som tidigast får ett besked i slutet av februari, säger Jonathan.
Det innebär nästan tre månader efter deras första kontakt med Alfakassan.

– Som tur var hade jag lagt undan ungefär 2 000 kronor, men de har ju tagit slut nu, säger Jenny.
– Förhoppningsvis kan vi låna pengar till mat och medicin åt barnen. Men det är inte rimligt att man ska behöva vänta så lång tid på sina pengar, fortsätter hon.

Flera gånger har paret ringt till Alfakassan och försökt skynda på ärendet.
– Då säger de att vi ska gå till socialen i stället, men jag tycker det är kränkande att säga så. Det är inte så roligt som de verkar tro att vända ut och in på sitt liv hos socialen. Det är absolut sista utvägen.
På Alfakassan är man medveten om att kötiderna är oacceptabelt långa för tillfället. Men Ulf Björklund, biträdande chef, blir konfunderad när han får höra om beskedet Jenny fått: pengar tidigast i slutet av februari.

– Då blir jag orolig, det låter som att hon kan ha kommit olyckligt i kläm. Det känns inte bra alls, säger han.
– Men jag förstår att det är många som hamnat i en knepig situation i väntan på sina besked.
Orsaken till de långa väntetiderna är tvåfaldig, fortsätter han.
– Dels så bytte vi datasystem i början av december och det har medfört en del förseningar, och dels så har antalet inkommande ansökningar ökat rejält de senaste månaderna.

Han menar att Alfakassan vidtagit en rad åtgärder för att ”komma ikapp”.
– Vi har tagit in ny personal på flera håll och skyndat på utbildningen av nya handläggare. Problemet är att utbildningen tar tid, det finns inga färdiga a-kassehandläggare att rekrytera.

Anders Sandahl
0521-57 59 00

Fotnot: Av hänsyn till sina barn vill Jenny och Jonathan inte framträda med sina riktiga namn.

5 responses to this post.

  1. Posted by Pontus on 22 april 2009 at 10:44 e m

    Hej!

    Läste det där om Alfa-kassan! Har väntat på pengar sen slutet på dec och får de snart, men beloppet är fel. Jag får någe på 10000 och väntat i 4 (16 veckor) månader. Hur glad blir man över det? Jag ligger osså efter med mina räkningar och säkert dragit på mig 15000 extra bara i inkassokostnader och dylikt. Vem betalar det? När jag har rätt till mina pengar. Har varit sjuksriven innan och har inte kunnat spart pengar heller.

    Det hette att jag skulle komma in i arbetslivet efter sjukskrivning med hjälp från Arbetsförmedlingen. Min tid på ett år gick ut och kände mig stark för att försöka börja jobba igen. Jag gick från sjukrivning till Arbetslös, vilket innebar nya blanketter och nytt betalningssystem.Sedan har det gått såhär. Tappat lusten till allt!!

    Sedan har jag blivit lurad 3 ggr av de. Först sa en handläggare att hon skulle göra undantag, för jag hade inte nånstans att kunna låna pengar.Plus hon sa att hon hade fått alla blanketter så att jag skulle få 100% av min ersättning. Det rann ut i sanden, sedan var det helt plötsligt max 9 veckor. Det ända de sa, att vi gör allt och vi jobbar helger och vi anställer folk. Men inget besked när eller så, veckorna gick. Det skulle anställa fler, vilket skulle bli bättre väntetider. Istället blev det 11 veckor när jag ringde. Jag erbjöd mig att göra en gratis insats att jobbar dära emot min betalning av Alfa-Kassa förutsatt de fixa bostad och matpengar. Hade även kunnat ringa runt till fler arbetslösa som kunnat gjort en insats att lära sig. OK vem som helst skulle säkert inte kunna eller vilja ta ett sånt jobb. Men de med utbildning och med erfarenhet och vilja att göra en insats när det är kris. Jag är även bra på organisera upp saker och ting. Plus detta kostar samhället mer än att de skulle ta lite gratishjälp tills marknaden ser bättre ut. Jag skulle säkert få med mig flera som var i kris och ville göra en insats att lära sig allt. Ända de säger vi gör allt osv osv. Jag har varit så upprörd att rösten har fått en helt annan ton som jag inte visste fanns i mig, varje gång jag pratat med de. När man väl kommer fram eller får svar. Man kan inte ha gjort allt när man tar emot gratishjälp, eller ber chefen ta itu med detta. Hjälper inte att säga att man gör allt om tiden går från 9 till 11 veckor, då måste man ta in ännu flera. Under en viss period. Nu var deras utbildning på 6 veckor, men då hade många flera fått pengar efter 7 veckor. Max 4 veckor ska man ha! Plus man måste ha en krisplan, för alla visste att många hoppat av facket.

    Mvh

    Pontus

    Svara

  2. Posted by Pacino on 18 juni 2009 at 12:30 e m

    Alfa kassan spara pengar och få ränta på pengarna som skulle ha betalats ut, Dom fattiga kan man slå på…Vilken skit regering

    Svara

  3. Trodde det bara var jag som hamnat i kläm. Jag har utfärdat krig mot Alfakassan. De har gått och förfalskat och ändrat uppgifter för mig.
    Jag behöver hjälp att sprida min historia, kanske är vi fler som blivit BLÅSTA.
    http://metrobloggen.se/jsp/public/permalink.jsp?article=19.10467883

    Svara

  4. Posted by steffo on 11 januari 2010 at 6:26 e m

    haha, är i samma situation. Var arbetslös mellan juni-dec förra året. Håller fortfarande på och skickar kompletteringar som jag redan skickat in osv…alfakassan är ett skämt.

    Ett tips är att gå in på http://www.iaf.se och jo-anmäla dom. Det ska jag göra så fort jag fått mina pengar. Då ska jag anmäla dom, skicka ett argt och långt brev där jag kallar dom öknamn för att sedan byta a-kassa till akademikernas…

    Ett utdrag ur allt strul med alfakassan:

    – kö-tiden. Första omgången kötid låg på 14 veckor.
    – kö-tiden. När man väl fick beslut har dom missuppfattat allt och man står därmed i omprövningskön på ytterligare 16 veckor (nu uppe i ett halvår) för att DOM gjorde fel.
    – Avgiften. 450 kr är högst i landet. Även om man står som arbetslös hos ams så räknas inte det enligt alfakassan då man endast är arbetslös när man fått ett godkänt beslut av dom (konsekvens= 450 kr när du är arbetslös i avgift)
    – Dom skickade fel avgift i början för att sedan ta ut det efteråt för att DOM gjorde fel. 755 kr i månaden i avgift för att stå i kö under massa månader är inte kul. Dom skyllde på systemet. Jo det är sant..”det var systemet som gjorde fel”…joho då.
    – Dom skickar tillbaka papper som saknar en underskrift när dom fått underskrift på massa andra papper (onödigt byråkratiskt)
    – Man får skicka samma papper flera gånger för att dom slarvar bort det (skickat arbetsgivarintyg 3 ggr nu)
    – Dom har bara telefontid fram till 12.
    – Deras kontor är enbart öppet mellan 9-12.

    nån som vill lägga till nått?

    Svara

  5. Posted by Daniel on 19 mars 2010 at 6:11 e m

    Sluter upp lite sent här, men jag har också haft sjukt lång handläggningstid förra året när jag skulle börja stämpla efter en avslutad anställning. Först och främst hade jag deltidskontrakt på timanställning med ett bemanningsföretag och studerade även på deltid. Blev dock att jag jobbade motsvarande mer än heltid i nästan ett år innan min arbetslöshet. Jag fick senare säga upp mig från mitt jobb då jag slutat plugga eftersom det medför att jag inte får jobba som timanställd utan annan syssla vid sidan av och bemanningsförtaget i fråga ville inte skriva ett heltidskontrakt med mig för då måste de betala ut en garantilön. Detta visade sig ju vara ett stort misstag då jag fick 45 karensdagar som straff för att jag sagt upp mig frivilligt. Hade jag väntat några dagar med uppsägningen tills dagen efter jag slutat plugga hade arbetsgivaren tvingats säga upp mig och då hade allt varit ok. Sen kom handläggandet av min ansökan, precis som för alla andra gick den från 4 veckor till 6 veckor till 12 veckor etc. Hamnade slutligen på ca. 18 veckors handläggningstid, som tur är har jag inga barn eller familj att ta ansvar för och det fanns en del sparade pengar. Men jag lider verkligen med folk som hamnar i riktig knipa här. Borde man inte kunna få nån ersättning för sånt här? Om ett försäkringsbolag dröjer riktigt länge med ett ärende kan de väl bli ersättningsskyldiga för de merkostnader som man blivit påtvingad? Om jag t.ex. får mögel i kåken och ska få detta åtgärdat, men försäkringsbolaget dröjer vilket medför att skadorna blir värre än nödvändigt eller får följdskador är det väl självklart att man får ersättning för detta, eller? Eller om jag har en inkomstförsäkrings hos något privat försäkringsbolag och får sån här sjukt lång handläggningstid. För det är väl exakt det Alfakassan är, ett statligt ägt försäkringsbolag vid arbetslöshet.

    Svara

Kommentera

