Bilen besiktigad! *galet ord*


😛 Ja då är bilen besiktigad o körklar igen…

Så om en liten stund ska jag ut o övningsköra igen… 😀
Det är hårdträning nu inför uppkörningen den 27 maj… Inte länge kvar alls nu!
😮 *puh* 😮

Jag börjar bli skapligt nervös, o förut har jag avbokat mina uppkörningstider,
för att jag inte känt mig tillräckligt säker o redo för att klara uppkörningen… 😮
Men… Nu kommer jag inte att avboka uppkörningen, för nu känner jag mig
relativt säker för första gången… 🙂 Fredrik behöver aldrig säga till mig om
nånting längre då vi är ute o kör, o han tycker att jag kör bil mycket bra nu!!!
😀 *kul* 😛

Det där ordet ”besiktiga/besiktigat”, har jag verkligen svårt för!
Jag vet inte om det bara är i Norrland, eller vad, men hemma i Norrland så
säger alla att ”jag ska besikta bilen/jag har besiktat bilen”, men det
heter ju tydligen ”besiktiga bilen”… 😮 Jag tycker att det inte låter riktigt
klokt, ärligt talat… Det låter inte grammatiskt korrekt, inte alls!

Det är ungefär som dom säger ”en äpple”, eller ”ett släpvagn”…
Det heter enligt mig ”ett äpple” och ”en släpvagn”…
Nåt annat vore helt galet… 😮

Håller ni inte med?

7 responses to this post.

  1. japp tycker samma som du

    Svara

  2. Posted by Helena on 10 maj 2008 at 9:30 e m

    Båda stavningarna är OK och godtagbara.

    Svara

  3. Posted by Robban on 28 oktober 2008 at 11:45 f m

    Hej! Jo, jag håller med dig.
    Satt just & skulle skriva ordet ”besiktigad” och fick lov att slå upp det för att de skulle bli rätt.

    Men i språket är det lätt att det blir ”besikta” men det är viktigare att det blir rätt i text även för en norrlänning som jag själv.

    Mvh
    Robban

    Svara

  4. Posted by gunnar gunnar on 03 september 2009 at 12:49 f m

    Besiktad är det grammatiskt korrekta ordet. Besiktigad är för huliganer av det svenska språket samt språkhatare och såna som vill framstå som idioter.

    Svara

  5. Posted by Knut Lindelöf on 06 november 2009 at 8:14 f m

    Fast det är väl tvärt om? att någonting är besiktat antyder väl snarare att man siktat något över det? Tex en semla som är besiktad efter att man siktat florsocker över den. Att bilen ”besiktigats” är det rätta. Men för all del, fortsätt säga fel så ändras ju språket och det som förr var fel blir rätt. Annars skulle det ju vara fel att inte skriva som på medeltiden…

    Svara

    • Knut Lindelöf:
      För all del så håller jag med dig där. Hade detta varit år 1920 så hade säkerligen jag oxå tyckt att ”besiktigat” var helt rätt o riktigt. Men, nu lever iaf jag i 20000-talet, o därav säger ”besiktat” o tycker inte det låter det minsta konstigt, faktiskt… 😛
      🙂 Ha en trevlig helg, oavsett vad du väljer att säga!

      Svara

  6. Posted by Johan on 07 december 2012 at 4:35 e m

    besiktat ska det vara och inget annat tok

    Svara

Kommentera

