Hemkommen, men inget klokare…


😦 Ja, nu är jag hemkommen från sjukhuset…

Dessvärre inget klokare än då jag kom dit…
Jag kom in klockan 10 och ca kl 11.30 kom sköterskan och tog blodtryck på mig…
116/70 hade jag, och hon tyckte att det var lite lågt, som hon sa…

Därefter blev det en lång väntan…
Inte fullt lika lång som igår, men dock ändå lång… På tok för lång…
Fick vänta från klockan 10-14.30… Då kom till sist läkaren, Kajsa Berg_ _ _ _ _, nånting…
*varför glömmer jag namn lika fort som jag hör dom???*

Hon undersökte mig länge…
Tog reaktionstest, känseltest, balanstest (ett idiotiskt sådant dock)…
Balanstestet bestod av:
* Stå med fötterna tätt ihop (rakt framför henne), blunda o stå still i ca 5 sekunder…

Därefter kunde hon se att jag inte hade dålig balans…
Fast t.o.m jag kände hur hela jag skakade… *hmm*

Sen så sa hon iallafall att jag skulle skickas vidare på magnetröntgen för att
dom skulle kolla om det hade hänt något inuti mitt huvud, o sen så ville hon
även ta ett ryggmärgsvätskeprov på mig… Men eventuellt så blev det ”bara”
ryggmärgsvätskeprovet och ingen röntgen…

Hon lämnade rummet med orden att hon snart kommer tillbaka, att hon bara
skulle gå och prata med bakjouren som hastigast…

Kort därefter så kommer det in en sköterska med den käcka vagnen med
alla möjliga läskiga sprutor och slangar o nålar man kan tänka sig, o säger
att jag skulle på CT och att hon skulle sätta en nål i armen på mig…
En sån där in/utfart som man sprutar kontrastvätska i vid röntgen, bl.a…
Jag vet inte vad dom heter, men ni vet säkert vad jag menar… Hoppas jag… 😮

Sen går det max 10 minuter osså kommer min läkare in igen och säger:
”Vi ska inte göra någon röntgen, du kan åka hem igen”
”Jag har pratat med bakjouren o därmed även en av dom duktigaste
läkarna i bygget (eller vad det nu var), o han tyckte inte att jag visade
dom typiska tecknena på att det skulle vara nån fara med mig, eller
att dom skulle behöva sticka mig i ryggen i onödan (som hon uttryckte
det för att vara exakt)…”

Så jag skulle nu alltså åka hem igen, efter att det senaste dygnet ha
tillbringat sammanlagt 13 timmar i ett och samma rum på akutmottagningen,
utan att ha fått någon som helst hjälp eller diagnos som kan tala om varför
jag mår så in i helvete dåligt…

Det enda hon rådde mig till var att ta det lugnt o se om detta ger med sig
eller om problemen kvarstår… O om problemen kvarstår så ska jag ta
kontakt med vårdcentralen…

Jag frågade henne vad i helskotta detta fruktansvärda trycket jag har
i huvudet kan bero på (då jag är en person som i vanliga fall aldrig har
ont i huvudet… nånsin… verkligen)?

Hon svarade med följdfrågan:
”Är du stressad?”

Jag svarade:
”Nej, verkligen inte!”

Då svarar hon med att:
”Ja, det är ju väldigt svårt att säga vad en huvudvärk kan bero på…
Det kan vara stress, migrän, ärftliga orsaker, osv osv… Det finns hur
många faktorer som helst som kan utlösa huvudvärk…”

Jahapps liksom…
Vad fan blev jag hjälpt av det svaret???

😦 Känner mig maktlös, nonchalerad och rätt igenom överkörd!

Får åka till jobbet imårrn igen i vanlig ordning och försöka klara
mig igenom en arbetsdag med alla dessa problemen jag har just nu!
O det kommer bli allt annat än lätt… *känner mig illa till mods*

Varför är akutmottagningar så nonchalanta egentligen?
O varför skyller dom alltid på stress då dom inte kan se vad som orsakar ett problem?

4 responses to this post.

  1. Hittade dej via Bacillens blog.

    Har du varit förkyld eller snuvig på sistone, jag fick en gång virus på balansnerven i samband med förkylning, nästan exakt samma symtom som du skriver, kände mej helmysko.
    Bara en liten tanke……..

    Men fortsätt tjata på läkarna, det är ju faktiskt deras jobb att ställa diagnoser. Sköt om och krya på dej !!

    //Anna

    Svara

  2. Näää! får de göra så? skicka hem dig utan att ha kollat mer noga?? vansinne tycker jag! Mitt onda är lite bättre så jag åker inte till akuten(din historia bekräftar mitt beslut) utan bokar en tid hos vårdcentralen.
    Kul att du hittade till mig! och du, krya å dig, sök läkare och ge dig inte! *krama*

    Svara

  3. Fyfan, akuten är aldrig roligt.
    Men nu verkar du vara bättre iallafall eller?

    Svara

  4. Posted by Kristina on 17 juli 2007 at 10:01 e m

    Nu är det så att alla saker som folk söker på en en akutmottagning kan man inte ställa diagnos på. De är inga mirakel människor, läkarna. Jag jobbar själv på en akutmottagning och det är ofta man får skicka hem patienter utan att man ställt en diagnos.
    Tråkigt bara att du känner dig nonchalerad och överkörd!

    Svara

Kommentera

