Frågorna från ”Vi i femman”…


Aftonbladet: Här är kvällens frågor i ”Vi i femman” >>

😀 Har blivit taggad av Beatrice att svara på dessa frågor…
Så häre kommer mina ringrostiga svar… *smått pinsamt, men ärligt*
Det bjuder jag på… 😉 😀 😛


Här är kvällens frågor i ”Vi i femman”

Hur många rätt har du?
Jämför dina kunskaper med barnens…

Musik
A. Det första instrumentet är av trä och kommer från
början från Frankrike. För fråga A; Vad heter instrumentet?
Mitt svar: Gitarr?
B, Det finns en liten gitarr som många förknippar
med ögruppen Hawaii. Vad heter den?
Mitt svar: Ukulele?

Snabbfrågor
A. Ukulelen har ju 4 strängar.
Hur många strängar har en vanlig gitarr?
Mitt svar: 6 st
B. Nästan alla popband använder ju gitarrer.
Vad heter sångerskan i The Sounds?
Mitt svar: Maja?
C.Sound betyder ju ljud på svenska.
I vilken enhet mäter man ljudstyrka?
Mitt svar: Decibel

Geografi
A. Överallt i Thailand ser man buddhistmunkar som går runt
i kläder i en speciell färg. Vilken färg är det på deras kläder?
Mitt svar: Vita?
B. Vad heter Thailands huvudstad?
Mitt svar: Bangkok

Biologi
A. Med hjälp av solljuset kan alla gröna växter förvandla koldioxid
och vatten till näring. Det gör dom med hjälp av samma ämne som
ger växternas blad den gröna färgen. Vad heter det här ämnet?
Mitt svar: Klorofyll
B. I vattnet finns en mängd alger och smådjur som hopp- och hinnkräftor
som äts av större djur. Dom här smådjuren är ofta bara några millimeter
långa och dom kallas ofta med ett grekiskt namn som betyder ”kringdrivande”.
Vad kallar vi den här gruppen av vattendjur?
Mitt svar: ?

Historia
A. Vid mitten av 1300 talet härjade en fruktansvärd sjukdom i Europa,
en böldpest. I Sverige kallades sjukdomen ”svarta döden” men det finns
ett annat namn, vilket?
Mitt svar: Digerdöden?
B. Ända fram till mitten 1600 talet fanns ett handelsförbund, som
nordtyska städer bildade och som hade staden Lübeck som huvudort.
Vad kallades handelsförbundet, där också den svenska staden Visby ingick?
Mitt svar: ?

Svenska
A. Förklara ordet är mödosam, som i…”det var en mödosam resa”.
Mitt svar: ”Det var en slitsam resa”.
B. Förklara ordet nedslagen, som i..
”hon kände sig nedslagen efter samtalet med läraren…”
Mitt svar: ”Hon kände sig ratad efter samtalet med läraren…

En ska bort
Berget Kilimanjaro, Saharaöknen och Amazonfloden.
Vilken av dem ska bort?
Mitt svar: Amazonfloden???

Snabbfrågor
I år är det 100 år sedan Astrid Lindgren föddes.
Här kommer tre snabbfrågor med anledning av detta:

A. Vad heter Skorpans storebror?
Mitt svar: ?
B. Vad heter den äldste av rövarna i Mattisborgen?
Mitt svar: Skalle Per!
C. På vilken plats bor Madicken och hennes familj?
Mitt svar: Junibacken?

Geografi
A. I vilket land är Bryssel huvudstad?
Mitt svar: Hmm? Nu skäms jag!!! 😮
Får allt ta o friska upp geografikunskaperna… *s*
B. EU blev lite större från och med årsskiftet.
Hur många medlemsstater har EU just nu?
Mitt svar: Oj oj oj, inte en susning, faktiskt… 😮

Snabbfrågor
A. Vem är vår näringsminister och vice statsminister?
Mitt svar: Thomas Bodström & Fredrik Reinfeldt?
Fredrik Reinfeldt är ju statsminister, så…
Vice stadsminister måste vara nån annan…
Hmm, ingen aning om vem tusan det nu ska vara!
*pinsamt*
B. Vad heter seriefiguren Kalles leksakstiger?
Mitt svar: Hobbe
C. Vad för slags djur är en Marulk?
Mitt svar: Hmm? Ett skitäckligt djur!
D. Hur inleds Sveriges nationalsång ?
Mitt svar: ”Du gamla, du fria”
E. I vilken byggnad finns utrikesdepartementet?
Mitt svar: ?
F. Vad heter årets sjunde månad?
Mitt svar: Juli
G. Vem sjöng låten ”Samba Sambero”?
Mitt svar: Anna Book
H. Vilken är Sveriges största sjö?
Mitt svar: Hmm… Va är nu detta?
Vad mycket Geografifrågor det vart,
helt plötsligt… *ler pillemariskt*
I. Vad heter pojken i Christopher Paolinis
böcker som blir kompis med draken Saphira?
Mitt svar: Ingen aning, aldrig läst om…
J. Nu blir det huvudräkning. Vad är 11+ 11?
Mitt svar: 22
K. I vilket lag spelar Chippen Wilhelmsson?
Mitt svar: Inte den blekaste aning… *me hate sport*
L. Vilket datum firar USA sin nationaldag?
Mitt svar: Nu står det jäkligt stilla… *LOL!*
M. Vem är partiledare för Vänsterpartiet?
Mitt svar: Förut var det Gudrun Schyman,
men nu… Hmm, det har jag ingen aning om?
N. Vilka två färger ingår i den finska flaggan?
Mitt svar: Blått & Vitt!Nu ska jag kolla svaren!
O ja, jag har sjukt dålig koll på geografin,
men det bjuder jag på… *trivdes inte i skolan*

18/33 rätt… Oj! 😮
Det var verkligen skitdåligt!
*skäms*

Kommentera

