Tjejsnack v18.07


Tjejsnack v18.07
(Veckans frågor kommer från Elin)

  1. Pratar du något språk utöver svenska?
    Ja, Engelska såklart. Kan lite (ytterst lite) Franska,
    några få ord på Finska (farfar lärde mig lite), o några
    få ord på Italienska som mitt kusinbarn lärt mig… 🙂
    😉 Oj, jag glömde ju nästan… 😉
    Sjörövarspråket, kan jag ju med…. *flina*
    Det är inte något att ta förgivet, har jag fått lära mig…
    Min sambo kan det inte*hihi* 😉 😛
  2. Vilka språk har du studerat?
    Jag har studerat Svenska, Engelska & Franska! 🙂
  3. Har du någon gång läst en hel bok som inte varit på svenska?
    Nej, men jag har en som ligger o väntar på mig i bokhyllan. Det är hela
    berättelsen om Fängelset OZ (som gick som TV-serie förut),
    som är skriven av en av karaktärerna i boken. Han berättar hela boken
    för en, precis som i serien då han berättar om allt runt omkring… 🙂

  4. Tycker du att det är viktigt att kunna andra språk?
    Ja, det är alltid bra att ha tillhands o kommer alltid till nytta vid t.ex resor
    utomlands, sommaren då man träffar massor av turister som bara kan
    göra sig förstådda på Engelska, osv… Min sambo skulle inte ha klarat sig
    utan Engelskan i jobbet, då en hel del av hans kollegor är utländska o som
    modersmål pratar allt ifrån Persiska o Tyska, till Syriska, osv…
    Så då kommer Engelskan väldigt väl tillhands… 😀

  5. Vilket språk önskar du att du kunde?
    Jag önskar att jag kunde flytande Italienska, det hade verkligen inte
    varit tokigt det, speciellt eftersom jag har en kusin vars sambo är Italiensk,
    o deras två barn pratar både Italienska & Svenska, o stora tösen har nu fått
    börja läsa Engelska i skolan (5 år gammal), o hela hans släkt pratar enbart
    Italienska… Italienare gillar inte alls att prata Engelska, som ni kanske vet!
    Dom flesta Italienare tycker av nån underlig anledning att alla ska prata
    Italienska
    … :-oPrecis som Spanjorerna, dom är likadana där… Men Spanjorerna
    förstår iallafall Pitmål
    , o det är ta mej tusan inte fy skam det!!! 😀

Kommentera

