Uteblivet missfall… igen :o(


Så var det alltså dags iiiiiiigen….
*gråta*

Det var precis som jag trodde… Min magkänsla var rätt!

Igårkväll hemkommen från gynakuten o har genomgått ett till
uteblivet missfall*… Bebisen har dött i v. 8 (motsvarade vid
VUL** ett foster i v. 8’s storlek) o nu är jag inne på sista dagen
i graviditetsvecka 12! *typiskt*

Så… Jag fick tabletter som ska hjälpa mig att stöta ut min döda bebis…
*så ledsen så det är sjuuuukt*

Båda gångerna som jag har fått uteblivet missfall så har jag
börjat blöda i v. 12… Första gången så dog bebisen nångång
i vecka 5… Nu nångång i vecka 8…

Jag har nu suttit i duschen i 2½ timme med värkar o gråtit,
torkat tårar, kollat fosterdelar, haft sjukt ont (trots 3 mycket
starka värktabletter), osv osv…

Detta är så sjukt jobbigt så jag vet inte riktigt vart jag ska ta
vägen just nu… Att min sambo inte heller verkar känna samma
ledsamma känslor som jag gör, gör ju inte saken alls bättre heller…

Men han har iallafall funnits där för mig o pysslat om mig lite
då o då, då jag bett honom om det… Men det är nog inte så lätt
som kille att veta hur man ska hantera dessa situationer… Det är
iallafall vad jag tror… (Rätta mig gärna om jag har helt fel…)

Ska vila lite innan det är dags för nästa tur till toaletten o jag
hoppas att min saknade lilla bebis ska titta ut snart… För jag
vill att denna otroliga smärta ska försvinna nu snart…
*orkar inte mycket mera nu*

Detta är andra gången jag går igenom precis samma sak nu,
i precis samma vecka…. (
fast denna gången gör det mycket
mer ont än första gången).

För er som vill läsa om hur det gick till förra gången så kan
ni läsa det här >>

Tack för att ni orkat läsa er igenom detta…

– – – – – – – – – – – –

Ord-förklaringar:

*) ”Missed abortion” eller, uteblivet missfall:
Det innebär att det blev inget missfall omedelbart när fostret dog. Fostret ligger kvar en tid i livmodern innan det stöts ut. I och med användningen av ultraljud har man konstaterat att detta är det vanligaste förloppet vid missfall. Termen ”missed abortion” började användas före ultraljudets intåg och har sedan hängt med. Trots att fostret är dött kan moderkakan fortsätta att växa ytterligare några veckor. Olika kvinnor reagerar olika vid ”missed abortion”. En del kvinnor fortsätter att känna sig gravida. Andra märker att det är något som inte stämmer och de vanliga tecknen på graviditet försvinner. Brösten blir till exempel mindre. Den här typen av missfall inträffar vanligen före den tolfte graviditetsveckan.

**) VUL:
Vaginalt ultraljud.

Kommentera

